maandag 28 februari 2011

Bio duur?

Vorige week in het krantje van de Triodos bank gelezen dat bio gemiddeld 19% duurder is dan conventioneel geteelde of geproduceerde voedingsmiddelen.

Voor mijn gevoel kon dit niet. Ik heb de laatste tijd de indruk dat ik mij vooral  blauw betaal aan bio-voedingsmiddelen: tijd voor een klein marktonderzoek om dat prijsverschil eens te toetsen aan de werkelijkheid.

Voor de vereenvoudiging van het onderzoek heb ik me beperkt tot de prijzen van 1 grootwarenhuis. Ik heb daar in de versafdeling de bio-groenten vergeleken met de conventioneel gekweekte groenten. Voor de kruidenierswaren heb ik de prijzen van het bio-merk van het warenhuis vergeleken met het eigen huismerk van datzelfde grootwarenhuis dat niet de goedkoopste optie was. Belangrijk hierbij is dat ik voor geen van beide opties - conventioneel of bio - merkproducten heb vergeleken. Ik heb geen merkproduct bio vergeleken met het eigen huismerk van het grootwarenhuis wat de verschillen nog groter zou hebben gemaakt en omgekeerd heb ik ook geen merkproduct vergeleken met het biomerk van het warenhuis wat de verschillen kleiner zou hebben gemaakt.

In onderstaande tabel staat een neerslag van wat ik gevonden heb. De enige producten die onder 19% prijsverschil vallen zijn boter, tomatenpassata en aardbeienconfituur.



Broccoli, komkommer en paprika zijn volgens de velt-groentekalender geen seizoensgroenten. Dat is dan ook duidelijk terug te vinden in de prijs (alhoewel 4 keer zoveel betalen voor een bio-komkommer is dat nog te verantwoorden, ook al is het winter?) Maar die logica gaat zeker niet altijd op:princessenbonen zijn in de winter ook geen seizoensgroenten toch zijn ze in bio-uitvoering maar 23% duurder dan de conventioneel geteelde. Het is de onderzochte groente met het kleinste prijsverschil.
Kropsla is natuurlijk ook geen seizoensgroente maar witte kool is dat wel. Ook hier is dat niet te zien aan het prijsverschil (biokool is 67% duurder, bio-kropsla slechts 34%). Begrijpen wie kan.
Prei en wortelen zijn allebei seizoensgroenten maar kosten respectievelijk toch 50% en 55% meer in bio-uitvoering.
Het merkwaardigste is witloof. Ik vrees dat er een fout was met de prijsaanduiding want ik kan eigenlijk niet geloven dat volle grondwitloof conventioneel  geteeld evenveel kost als bio-witloof. Temeer als je weet dat het zogezegde gastronomische witloof (niet-bio) meer dan 13 euro/kilo kostte in hetzelfde grootwarenhuis.
Als je alleen de verse groenten bekijkt, is het gewoon onmogelijk om aan een gemiddeld prijsverschil van 19% te komen.

Waarom bio-basmati zoveel duurder is dan traditionele is mij niet echt duidelijk.

Als ik mijn hele lijstje afloop kom ik aan een gemiddeld prijsverschil van 81%. Als ik er de items in het rood uit weg laat, kom ik aan 46%.

Met al dit in mijn achterhoofd ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de voedselcrisis die voor de deur staat met de bio-landbouw gaat doen als de 'bewuste' mens zich ook 'bewust' gaat worden van de prijzen die ervoor bio gevraagd worden. Ik reken mezelf ook onder de 'bewuste' categorie maar ik vraag me af in hoeverre een komkommer vier keer zoveel moet kosten als hij bio-geteeld wordt. In de zomer is de prijs van bio-komkommer ook al niet echt iets waar je vrolijk van wordt want ook dan zijn de prijzen bijna 2.5 keer zoveel als voor conventioneel geteelde.

Ik kan wel stellen dat ik die '19%' een echte giller vind.

Geen opmerkingen: