Dit weekend stond er in de IHT een interessant artikel over voedselreclame specifiek toegespitst op kinderen.
Marketing kan inderdaad een effectief instrument zijn om kinderen aan te zetten tot het maken van gezondere voedselkeuzes. Een gezonder dieet is gebaseerd op twee principes. Enerzijds meer voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, volle granen, afgeroomde melkproducten, vis, bonen, gevogelte en ander mager vlees, eieren, noten en zaden en anderzijds het minimaliseren van voedingsstoffen die mogelijks een negatieve invloed hebben op de gezondheid meer bepaald: suikers, zout, transvetten en verzadigde vetten.
In de richtlijnen van de overheid wordt de voedingsindustrie aangeraden nieuwe producten te ontwikkelen of de samenstelling van bestaande aan te passen zodat ze aan bovenstaande principes voldoen. Daarenboven wordt hen gevraagd zich vooral toe te spitsen op deze voedingsmiddelen waar de reclame vooral gericht is naar kinderen. Dit wil zeggen: de ontbijtgranen, limonades, maaltijden van restaurants (lees McDonalds en consoorten) en snacks.
De voorgestelde principes zouden, indien ze door de voedingsindusrie worden toegepast, een belangrijke verbetering zijn van de voedzaamheid van deze producten voor kinderen.
Het is duidelijk dat de vaak gebruikte stripfiguren in deze reclames even goed gezonde voeding kunnen aanprijzen als de ongezonde van dit moment.
Allemaal heel logisch eigenlijk maar graag maak ik er toch één kanttekening bij.
Persoonlijk vind ik dat je voorzichtig moet zijn om kinderen geen of zeer weinig verzadigd vet te geven omdat het een essentieel onderdeel is voor hun groei en bloei. Daarenboven is het zo dat de voedingsindustrie het verzadigd vet meestal vervangt door een hoop andere ingrediënten zoals geur- en smaakstoffen en verdikkingsmiddelen zoals gelatine en andere onuitspreekbare ingrediënten om het er toch goed uit te laten zien en het een goede smaak te geven. Geef mij dan toch maar liever wat meer verzadigd vet!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten