donderdag 10 maart 2016

Wafels

Ik ben een tijd geleden aan het experimenteren gegaan om een lekker wafelrecept dat al ruime tijd in onze familie circuleert wat meer in de gezonde richting te duwen. In mijn voedingsfilosofie betekent dat in de eerste plaats zo natuurlijk mogelijk, met 'natuurlijk' gelijk aan  'onbewerkt'. Als ik helemaal mijn gang zou gaan, resulteert dat in volkorenbloem, ongeraffineerde mascobado of rapadura suiker en echte boter. En de hoeveelheid suiker drastisch verminderd. Rapadura en mascobado zijn twee volle suikers waar nog alle mineralen die nodig zijn voor hun vertering in de suiker aanwezig zijn. Er worden dus veel minder mineralen geroofd om hun vertering mogelijk te maken.

Maar ik hou mij in.
Voornamelijk omdat ik een hekel heb aan verspilling en ik onmogelijk helemaal alleen mijn zelfgebakken wafels opgegeten krijg. Hierdoor moet ik noodgedwongen rekeninghouden met wat de smaakpapillen van mijn wafeleters dicteren.
Onderstaand vind je de werkwijze van wat nog net aanvaardbaar voor hen was.
Dat houdt in dat ik de helft van de witte bloem vervangen heb door volkoren bloem en de hoeveelheid suiker met de helft verminderd en vervangen door mascobado.

Ingrediënten

300 g gewone witte zelfrijzende bloem
300 g volkoren bloem
1 pakje bakpoeder
200 g mascobado of rapadura
400 g biologische echte boter
5 bio-eieren
4 pakjes vanillesuiker
125 ml water
1 el sinaasappellikeur evt. te vervangen door de geraspte schil van 1 biologische sinaasappel
een snuifje zout

Bereiding

  • Boter op een zacht vuurtje laten smelten.
  • Eieren kloppen. Suiker en vanillesuiker bijvoegen en kloppen tot de suiker is opgelost. Gesmolten boter toevoegen en eronder mengen samen met het zout, de likeur of de sinaasappelschil, en het water.
  • Bakpoeder met de volkoren bloem mengen.
  • Als laatste alle bloem aan het vochtige mengsel toevoegen en er grondig onder mengen maar niet te lang kloppen.
  • Dit deeg laat je het best 3 tot 4 uur opstijven in de koelkast. Normaal maak ik 's morgens het deeg en bak ik in de namiddag.





Na een half uur bakken heb je ongeveer 36 kleine tot middelgrote wafels.


Geen opmerkingen: