zondag 13 januari 2013

Mediterraan dieet gebukt onder economische crisis

Het mediterrane dieet wordt erkend als één van de gezondste ter wereld. Het is voornamelijk gebaseerd op groenten en fruit, vis, volkoren granen, peulvruchten, olijfolie en matige hoeveelheden rood vlees, zuivel en rode wijn en bijna geen bewerkte voedingsproducten. Er is meer dan voldoende evidentie dat dit dieet ons lichaam beschermd tegen de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, diabetes, degeneratieve ziekten van het zenuwstelsel, artritis, sommige vormen van kanker en andere aandoeningen die verbonden zijn met een 'moderne levensstijl'.

In november 2012, werd in het British Medical Journal (BMJ) een studie gepubliceerd, uitgevoerd door de Katholieke Universiteit van Campobasso, die gebruik maakte van een grote groep van 13000 volwassenen uit de Molise in Italië.
De onderzoekers stelden vast dat mensen minder geneigd zijn het Mediterrane dieet aan te houden als hun inkomen zakt. Zwaarlijvigheid kwam significant meer voor bij mensen met een laag inkomen (36%) vergeleken met de groep met een hoger inkomen (20%).

Veel verse voedingsmiddelen, die traditioneel een deel uitmaken van het mediterrane dieet, zijn echter enorm gestegen in prijs en consumenten in het Middellandse Zeegebied werden in het bijzonder hard getroffen door de economische recessie. Hierdoor gaan ze op een andere manier eten om geld uit te sparen.
Alhoewel de consumptie van Italiaans vers fruit, vis en andere zeevruchten hetzelfde bleven in de periode 2006-2011, daalde deze van verse groenten en peulvruchten met respectievelijk 3% en 6%. De verkoop van olijfolie daalde in deze periode met 13% terwijl deze van bereide maaltijden steeg met 14%. Burger Fast Food  kende een toename van 65%.
Dit patroon is hetzelfde in Spanje, Portugal, Griekenland en Turkije alhoewel de Grieken op alle gebieden besparen zowel op verse groenten en fruit als op de kant-en-klare maaltijden.

De BMJ studie toont aan dat naast het inkomen ook het opleidingsniveau een rol speelt in de voedselkeuzes van mensen. De beter opgeleide consument zal eerder blijven gaan voor gezonde voedselopties.

Bron: www.foodnavigator.com
Image: happykanppyFreeDigitalPhotos.



Geen opmerkingen: